Concertbezoek 2.0: ervaar het concert door de lens van de camera

We zijn tegenwoordig altijd en overal omringd door mobiele telefoons. Of we nu willen of niet, in de openbare ruimte is er geen ontkomen aan. Vooral de jeugd lijkt tegenwoordig vergroeid te zijn geraakt met hun mobieltje. Volgens Guy Debord leidt dit ons af van het hier en nu, van de werkelijkheid om ons heen. Ook leven wij volgens hem in een spektakelmaatschappij. Door mediëring van de wereld wordt alles steeds meer gereduceerd (of juist verheven) tot een spektakel. De intimiteit van het moment gaat daarbij verloren.

Ik ervaar tijdens het bezoek van concerten altijd een grote ergernis: mensen die het concert door de lens van de camera van hun mobieltje bekijken (zie bovenstaand filmpje). En dat is dan niet één persoon die dit doet, nee, een lichtgevende waas van mobieltjes knippert in je ooghoek terwijl je ongestoort van het moment probeert te genieten. Iedereen probeert het moment vast te leggen om het op YouTube te zetten, om aan mensen te laten zien dat ze erbij waren en om bij anderen een gevoel te creëren dat ze erbij hadden moeten zijn. Eveneens is het de bedoeling een gevoel van collectiviteit uit te stralen. Op deze manier ontstaat via mobieltjes een andere perceptie van een collectieve luister- of kijkervaring dan bij radio en tv, waarbij iemand zich meestal niet letterlijk bewust isvan het feit dat hij/zij niet de enige toeschouwer of toehoorder is. Collectiviteit, social bonding en het gevoel bij een groep te horen is vooral onder de jeugd, die eveneens fervente mobiele telefoongebruikers zijn, van cruciaal belang voor het hooghouden van hun sociale status. Ook kan het filmpje, anders dan bij broadcasting zoals bij radio en tv gebeurt, meteen online gezet worden. Dit noemt Kristen Drotner als ‘ad hoc mediated communication’

Het resultaat: een filmpje op YouTube waarin geluid en beeld veel te wensen over laten, een filmpje dat eigenlijk juist het tegenovergestelde gevoel oproept bij de kijker, want de intimiteit van het moment valt niet te vangen in een filmpje. Bovendien heeft de maker niet eens het moment in het hier en nu kunnen beleven. En daarbij is de ‘filmmaker’ met het omhooghouden van de camera ook nog eens omstanders tot last geweest. Interactiviteit speelt een belangrijke rol binnen het proces. Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen reageren op het filmpje op YouTube. Het filmen van een concert heeft dan ook veel te maken met performativiteit. Als één iemand zijn/haar sociale status op deze manier wil bevestigen, is hij/zij daarbij echter veel anderen tot last. Zoals vrijwel altijd bij alles het geval is, gaan de eigen lusten gaan boven de lasten van anderen. Het concertbezoek zal zo nooit meer een ultieme en intieme ervaring van het hier en nu zijn. 

Meer lezen?

Drotner, Kristen. (2005) ‘Media on the move: personalised media and the transformation of publiecness’, in: Sonia Livingstone (ed.) Audiences and Publics: When Cultural Engagement Matters for the Public Sphere. Bristol: Intellect: pp. 187-207.

Debord, Guy. (1967) De spektakelmaatschappij. http://www.marxists.org/nederlands/debord/1967/1967spektakel.htm

Marissa Vosters

Advertenties

~ door schizofragmendentities op december 12, 2010.

2 Reacties to “Concertbezoek 2.0: ervaar het concert door de lens van de camera”

  1. Het filmen met mobiele telefoons tijdens een concert leidt inderdaad tot grote ergernis bij andere concertbezoekers. Interessant is het dan ook dat festivals (en in sommige gevallen poppodia) inspelen op deze trend. Voor de filmlustige concertbezoeker is nu de ‘film-it-yourself’-app te downloaden. Het doel van deze application is dat concertbezoekers het concert registreren, waarna deze volledig is terug te zien op het tvkanaal van FIY op 3voor12.nl. Losse nummers van concerten worden door 3voor12 samengevoegd tot één concert, dus het is ook nog eens een collectief product van verschillende filmers.

    Vantevoren wordt er wel netjes toestemming gevraagd aan de artiest (dit wordt op de FIY-site aangegeven), en dien je akkoord te gaan met de voorwaarden. Naast het gratis herbeleven van een concert, levert het nog meer voordelen op. Lowlands verstrekt bijvoorbeeld gratis WIFI-internet aan de filmer die zich hier vantevoren voor opgeeft.

    Op deze manier spelen artiesten, festivals en poppodia in op de trend om alles vast te leggen. En zoals je in je blog beschrijft, draagt het bij aan de spektakelmaatschappij waarin wij leven. Film it Yourself!

    http://filmityourself.nl/blog/

  2. Daar is toch een term voor? Het hele concert beleven door de lens van je camera… Ik kan er niet meer opkomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: