Times Square to Art Square


Het lijkt een onmogelijk project, het centrum van commercie; Times Square omtoveren tot een kunstmuseum. Toch is de Nederlandse ontwerper Justus Bruns al een heel eind om dit te realiseren. Times Square to Art Square heet het project, en doet een direct beroep op diverse social media om de droom te realiseren. Sociale netwerken doen dienst als virtueel platform waarop het project zich vespreid onder potentiele donateurs. Een blog houdt bij wat de meest recente ontwikkelingen zijn, twitter geeft de laatste updates, en via de site kunnen mensen zeggen hoe Art Square er volgens hen uit zou moeten zien. Het uiteindelijke doel van het project is om mensen te inspireren met kunst, en om te benadrukken dat kunst in een kapitalistische maatschappij vol media en commercie nog zeker van waarde kan zijn. Door te interferen in de publieke ruimte, proberen zij hun boodschap kracht bij te zetten. Daarnaast is het ook een project dat de grenzen van social media verkent. Wat zijn de mogelijkheden van sociale netwerken? Kan een vrijwel onmogelijk idee, dat tot op heden nog virtueel is (het bestaat immers alleen op het internet) geactualiseerd worden?

Times Square wordt gekarakteriseerd door het grote aantal urban screens, die inspelen op de wensen en behoeftes van mensen in de publieke ruimte (Yue 2009: 262). Met Times Square to Art Square wordt er gebruik gemaakt van de publieke ruimte en fungeren de schermen als interfaces die actuele, virtuele en mobiele ervaringen doorkruizen (Yue 2009: 274). Als het project doorgaat wordt de nu nog virtuele ruimte, geactualiseerd, en wordt Times Square een openbare tentoonstellingsruimte. Hierdoor ontstaat er een publieke (culturele) ruimte, waar gedachtes kunnen worden uitgewisseld (McGuigan 2005: 427). Er is bij het project sprake van interactie tussen de virtuele en actuele ruimte waarin mensen verkeren.

Of het project daadwerkelijk gerealiseerd kan worden, ligt in jullie handen! Nu staat de teller nog op 1488 dollar, dit moet over 37 dagen 10.000 dollar zijn. Doe een beroep op je sociale netwerk, doneer geld, en tover Times Square om in een openbaar museum!

Yue, A. (2009) ‘Urban Screens, Spatial Regeneration and Cultural Citizenship: The Embodied Interaction of Cultural Participation’, in: Scott McQuire, Meredith Martin & Sabine Niederer (eds.) Urban Screens Reader. INC Reader #5. Amsterdam: Institute of Network Cultures, pp. 261-278.

McGuigan, J. (2005) ‘The Cultural Public Sphere’, in: European Journal of Cultural Studies, vol. 8, no. 4, pp. 427-443.

Door: Rianne Savenije (entry staat later op de blog doordat er eerder iets mis is gegaan met de publicatie).

 

 

Advertenties

~ door schizofragmendentities op december 6, 2010.

4 Reacties to “”

  1. Wat een interessant project zeg, om een ‘Art Square’ te realiseren. Ik denk dat ook de individualisatie van mensen in grote stede meespeelt. Op deze manier nemen mensen bewust en onbewust samen deel aan een kunstwerk. Tevens zoek je grenzen op hoe je een visueel idee kan omzetten naar de actualiteit, via social media. De social media houdt namelijk in feite het project in stand, het ligt dus in handen van de gebruikers van social media. Ik ben benieuwd of het project gaat lukken, zodat socialmediagebruikers, toeschouwers en de initiatiefnemers het idee realiseren, en daardoor actualiseren. Dit lijkt mij een erg positieve ontwikkeling, omdat je op deze manier iedereen laat deelnemen aan een idee. Bovendien is de kans groot dat er een grotere kwaliteit van het idee kan ontstaan, omdat je kennis kan bundelen,

  2. Wat een interessant project zeg, om een ‘Art Square’ te realiseren. Ik denk dat ook de individualisatie van mensen in grote stede meespeelt. Op deze manier nemen mensen bewust en onbewust samen deel aan een kunstwerk. Tevens zoek je grenzen op hoe je een visueel idee kan omzetten naar de actualiteit, via social media. De social media houdt namelijk in feite het project in stand, het ligt dus in handen van de gebruikers van social media. Ik ben benieuwd of het project gaat lukken, zodat socialmediagebruikers, toeschouwers en de initiatiefnemers het idee realiseren, en daardoor actualiseren. Dit lijkt mij een erg positieve ontwikkeling, omdat je op deze manier iedereen laat deelnemen aan een idee. Bovendien is de kans groot dat er een grotere kwaliteit van het idee kan ontstaan, omdat je kennis kan bundelen. (Geplaatst door Marlous)

    • Wat een interessant project zeg, om een ‘Art Square’ te realiseren. Ik denk dat ook de individualisatie van mensen in grote steden meespeelt. Op deze manier nemen mensen bewust en onbewust samen deel aan een kunstwerk. Tevens zoek je grenzen op hoe je een visueel idee kan omzetten naar de actualiteit, via social media. De social media houdt namelijk in feite het project in stand, het ligt dus in handen van de gebruikers van social media. Ik ben benieuwd of het project gaat lukken, zodat socialmediagebruikers, toeschouwers en de initiatiefnemers het idee realiseren, en daardoor actualiseren. Dit lijkt mij een erg positieve ontwikkeling, omdat je op deze manier iedereen laat deelnemen aan een idee. Bovendien is de kans groot dat er een grotere kwaliteit van het idee kan ontstaan, omdat je kennis kan bundelen. (Geplaatst door Marlous)

  3. Een heel goed voorbeeld van het gebruiken van de publieke ruimte voor kunst. Hierdoor krijgt het utopisch beeld dat Yue in haar tekst schetst, toch een concrete onderbouwing. Wat mooi is, is dat de hele functie van Times Square veranderd. De billboards bevatten nu alleen maar commerciële informatie (reclame), en kunnen daardoor denk ik nog niet echte ‘Urban screens’ zoals Yue ze beschrijft (met interactie en versterking cultureel burgerschap) genoemd worden. Door kunst op de schermen te tonen, wat ook nog eens mogelijk gemaakt door de kijkers zelf door middel van de sociale media (soort van ‘public messaging function'(Yue, 271)’) wordt Times Square een plek van ‘social, audio, visual, tactile and affective experience’ (271) waar Yue over spreekt. Ook het omzetten van een virtueel idee naar een actueel kunstproject met virtuele schermen via de vituele sociale media is een erg interessante casus.

    Hijmwee (HH)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: