Hoe snel het kan gaan als balletjes gaan rollen…

Wij leven in een gemedialiseerde samenleving. Een samenleving die meer en meer gekenmerkt wordt door mediaconvergentie en de zogeheten participatiecultuur. Waar wij als mediaconsument voorheen passief door het leven gingen, nemen wij tegenwoordig een actieve houding aan. Mediaconvergentie, het versmelten van verschillende oude en nieuwe media, zorgt ervoor dat er steeds meer interactie plaatsvindt tussen mediaproducent en –consument. Hoewel er nog steeds grotendeels sprake is van eenrichtingsverkeer vanuit de grote mediaconglomeraten, kan iedereen vanaf zijn zolderkamer participeren binnen het (voornamelijk digitale) medialandschap (Henry Jenkins, 2006). Dankzij websites als YouTube kan iedere kluizenaar wereldwijde roem krijgen. Het kleinste initiatief op internet kan opgepikt worden door een participant met meer macht. Als eenmaal de balletjes gaan rollen, verspreidt het zich als een virus. Hoe snel kan dat gaan? Zo snel:

Tijdens het college Mediated Identities (08-11-2010) uitte docent Liedeke Plate haar frustraties over dit promofilmpje van de Radboud Universiteit dat tijdens de open dag getoond werd aan (potentieel) nieuwe studenten. Diezelfde avond verschenen op de website van een relatief klein Nijmeegs initiatief, ANS-online, uitspraken van Plate, die de filmpjes seksistisch, racistisch en heteronormatief noemde. Ook op Voxlog verscheen een vergelijkbaar bericht. Beide berichten zijn crossmediaal opgepakt door landelijke media (voorbeelden zijn hier en hier en hier en hier en hier en hier en hier en hier te vinden) en zijn zelfs in het Belgische nieuws terechtgekomen. Dit alles gebeurde binnen een tijdsbestek van twee dagen. Op de websites zijn talloze reacties te lezen van internetgebruikers die hun al dan niet ononderbouwde zegje klaar hadden over het onderwerp. Reacties op het bericht bij PowNews werden zelfs op tv uitgezonden, wanneer de kijker Twitterde met de hashtag #PowNews.

Zoals dit voorbeeld aantoont, kunnen dankzij mediaconvergentie kleine intitiatieven en individuen zich in de kijker spelen op landelijk en internationaal niveau. Het is daarbij nog wel zaak dat de poortwachters van grotere machthebbende mediaconglomeraten de boodschap oppikken en doorlaten. Maar wie niet waagt, wie niet wint: iedereen heeft de mogelijkheid een poging te doen.

Marissa Vosters

Advertenties

~ door schizofragmendentities op november 15, 2010.

Eén reactie to “Hoe snel het kan gaan als balletjes gaan rollen…”

  1. Interessant stuk dat aangeeft dat meer mensen de toegang hebben tot (al dan niet gewenste) roem door verspreiding van informatie via internet. Dit is ook interessant met betrekking tot identiteit. Je kunt in het echte leven misschien helemaal niet opvallen, maar een held zijn in bepaalde kringen op internet (bijvoorbeeld een role-playing game). Je identiteit wordt dus gefragmenteerder en mensen die jou niet kennen baseren hun beeld op de informatie die ze hebben. Het is maar net in hoeverre ze die informatie kunnen relativeren, in de discussie over het promotiefilmpje is wel gebleken dat de kennis dat iemand een aantal woorden gezegt heeft voor bepaalde mensen genoeg is om conclusies te trekken over de identiteit van de betreffende persoon. Voor mensen die de persoon kennen is de verspreide informatie echter bijzaak en veel beter te interpreteren en relativeren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: